Najnowsze badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Regus na całym świecie wykazało, że coraz więcej firm chce skupić się na rozwoju na rynkach krajowych, rezygnując z ekspansji za granicą.
Jak wynika z najnowszego sondażu biznesowego przeprowadzonego na zlecenie firmy Regus, światowego dostawcy rozwiązań w zakresie przestrzeni do pracy, odsetek polskich firm szukających obecnie perspektyw wzrostu na krajowym rynku jest o 171% większy niż odsetek przedsiębiorstw szukających możliwości biznesowego rozwoju poza granicami kraju.
W badaniu wzięło udział przeszło 20 tysięcy menedżerów wyższego szczebla i właścicieli firm z 95 krajów. Ankieta wykazała, że 36% firm w Polsce chce rozwijać się na własnym rynku, podczas gdy tylko 21% przedsiębiorstw planuje rozwój za granicą.
Pięć najważniejszych przeszkód w zagranicznej ekspansji to według ankietowanyc:
1) zatrudnienie najlepszych, wykwalifikowanych pracowników (82%)
2) brak kontaktów i wiedzy o lokalnych warunkach prowadzenia biznesu (75%)
3) brak informacji o rynku (62%)
4) dostęp do elastycznej powierzchni biurowej (57%)
5) zorganizowanie logistyki i sieci dystrybucji (48%)
Tendencja tak jest znacznie silniejsza w przypadku rynków wschodzących — trzy razy więcej przedsiębiorstw (51%) koncentruje się na generowaniu wzrostu na własnym terenie w porównaniu z firmami planującymi rozbudowę za granicą.
Wyniki badania wskazują, że ożywienie gospodarcze dociera do krajów rozwijających się. Rośnie zaufanie konsumentów, dzięki czemu zmniejsza się uzależnienie lokalnych firm od eksportu.
Ruud Doggen, Managing Director CEE Regus tak komentuje wyniki:
„W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiło zauważalne odwrócenie tendencji: firmy notują większy wzrost na krajowych rynkach niż w wyniku ekspansji za granicą. Zmiana ta pozwala uzmysłowić sobie, jak ważne jest, aby firma była elastyczna i gotowa na transformacje gdyż musi dostosowywać się do zmienności rynku. Podkreśla również istotny wzrost siły nabywczej konsumentów w gospodarkach wschodzących.” - stwierdza Ruud Doggen. „Niezależnie od tego, czy firma rozwija się na nowym rynku w rodzimym kraju czy za granicą, za jej sukces odpowiada kilka czynników. Musi mieć dostęp do wiarygodnych i aktualnych informacji o rynku, dostęp do sieci lokalizacji i wybór w zakresie siedziby. Ponadto, dzięki elastycznym rozwiązaniom w zakresie przestrzeni do pracy przedsiębiorstwo może błyskawicznie reagować na zmiany zachodzące na rynku, zachowując jednocześnie kapitał na inwestycje w dalszy rozwój. Firmy muszą mieć możliwość szybkiej ekspansji, ale także błyskawicznego odwrotu, jeśli dostrzegą możliwości wzrostu w innym miejscu.” - dodaje Ruud Doggen.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/rozwoj-na-swoim-terenie-nowy-sposob-na-rozwoj-firmy